Vidare påpekade jag att att det var kränkande mot alla normalbilister att kräva vinterdäck på små personbilar men att samtidigt försumma motsvarande krav på lastbilar och bussar. Det är ju den tunga trafiken som orsakar elände och som hindrar framkomlighet. Jag erkände dock att det gjorts framsteg eftersom Alliansen under senare år krävt vinterdäck på drivhjulen vilka ju representerar 25% av axeltrycket.
Jag tog också upp den brottsliga konsekvensen av Ingemar Skogös vägsaltning. Generalsabotörens uppsåt att förändra väglaget från ett naturligt underlag som kan bedömas och som kan förutses med förnuftet till ett förrädiskt och tillika onaturligt väglag som inte kan förutses eller bedömas med förnuftet, resulterade i sex dödsoffer, ett par dussin skadade samt två totalförstörda bussar i Rasbo. Om Ingemar Skogö inte döms till livstids fängelse, under det lilla meningslösa sosseliv han har kvar, kan jag konstatera att Sverige inte har ett fungerande rättssamhälle. Eller vad säger du Fredrik Wersäll som var ordförande hovrättspresident i fallet Rasbo?
Efter vår konstruktiva dialog avslutade Catharina med sitt positiva konstaterande: ”Jaha, nu har jag ett ansikte också!” Så klart, jag står ju för vad jag säger och för vad jag gör. .. enligt Civilingenjörernas Hederskodex. Vi är ju samhällets viktigaste tillgång och utvecklare. Utan oss civilingenjörer skulle ju alla Sveriges kostnadsställen kräla i dyn och leva i misär.