Båt efter nästan 15 år på Dalarö

By | oktober 16, 2015

Bor man på Dalarö vid Dalarö Kanal får man nästa skämmas om man inte utnyttjar möjligheten vid egen brygga. Således föll jag för en drygt 50 år gammal träbåt. Det blev en Storö 1 i hondurasmahogny på ekspant. Hon mäter 8,6 m utan badbrygga, totalt drygt nio meter.
Ulf Schultzberg gorde mig sällskap som förträfflig gast under tre dygn i perfekt väder, 13-15/8.

Ulf är en trevlig prick som gärna både styr och navigerar.

Ulf är en trevlig prick som gärna både styr och navigerar.

Vi tog över i Arboga och betalade förre ägaren som haft henne under 22 år. Hemmahamnen har varit i Hjälmaren. Väl ute i Mälaren efter passage genom Arbogaån och under broarna i Kvicksund kom första supen.

Ulf har en fin kamera och är duktig fotograf.

Ulf Schultzberg tog denna bild i stålande solsken 13 augusti.

Ulf Schultzberg tog denna bild i stålande solsken 13 augusti.

Det kanonfina vädret fick oss att slå stopp i maskinen och bada i nästan spegelblankt vatten. Det var ju praktiskt taget vindstilla. Ölen gick åt snabbt i värmen. Första övernattning blev i Strängnäs gästhamn.

Innan vi drog iväg från Strängnäs var det dags för första fulltankningen. Förre ägaren hade lämnat kvar knappt halv tank. Vi hade gått cirka 7 h i 5-6 knop så det fanns en viss osäkerhet om kvarvarande marginal.

Väntar på gästhamnens personal för påfyllning av diesel inför färd mot Wasahamnen. Foto: Ulf Schultzberg.

Väntar på gästhamnens personal för
påfyllning av diesel inför färd mot Wasahamnen. Foto: Ulf Schultzberg.

Här är Medusa II parkerad i Dalarö Kanal. Denna bild är dock tagen ett par veckor senare.

Jag valde Y-bommar som metod för att parkera. Att ligga längs med kanalen mellan två bojar hade antagligen funkat. Men Y-bommar gör det enklare att läggs till om man är ensam kapten utan gastar.

Jag valde Y-bommar som metod för att parkera. Att ligga längs med kanalen mellan två bojar hade antagligen funkat. Men Y-bommar gör det enklare att lägga till om man är ensam kapten utan gastar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *