På den gamla goda tiden – Ångbåtssafari med S/S Kristina

By | november 9, 2014

Som utbildad ångbåtsskeppare var huvuduppgiften att representera när vi hade företrädesvis internationella gäster. ABB Carbon AB hade på gång en affär med Endesa som avsåg att bygga i Escatron. Spanien har mycket kol med stor andel svavel men i relation till EU kunde man inte låta osunda rökgaser blåsa in över angränsande länder nordost i Europa. PFBC (Pressurised Fluidised Bed Combustion) var perfekt när det gällde att binda höga halter av svavel redan vid förbränningen. Vi doserade rätt kvantitet kalksten eller dolomit tillsammans med kolet. Den begränsade förbränningstemperaturen, 850 grader, innebar att ingen onödig luft-NOx skapades.

Jag hade vid tillfälle leda fyra gäster från Spanien på urflykt. Lunchkäket tillhandahölls av Finspångs Värdshus som också förmedlade snaps till förrätten, Hallands Fläder. Som drink dessförinnan erbjöds mousserande Amadeus som vid tiden var populär. Nästa dag, på kontoret, i kontorslandskapet, vallfärdade gästerna till mig med undran om vad man druckit. Nästa mål, för våra gäster, var uppenbarligen Systembolaget.

Vi som var etablerade skeppare hade förmånen att under semestern navigera i något annat sjösystem, t.ex. Kinda Kanal, Göta Kanal, Strömsholms Kanal, Norra Vätterns Skärgård, Sjön Åsunden, Sjön Tisnaren. Här ligger Kristina i Norra Vätterns Skärgård 1992.

Kristina af Finspong med tvåcylindrig ångmaskin vilken förvaltades av Stal Lavals Slottsklubbs ångbåtssektion. 10,5 x 2,5 m och deplacement 5-7 ton beroende på bunkring och besättning.

Kristina af Finspong med tvåcylindrig ångmaskin vilken förvaltades av Stal Lavals Slottsklubbs ångbåtssektion. 10,5 x 2,5 m och deplacement 5-7 ton beroende på bunkring och besättning.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *