Lågprisglas lika bra som högprisglas

Hur kan en stor tidning som Dagens Nyheter uttrycka sig så korkat som i artikeln under Ekonomi. ”Billiga glas lika bra som dyra”. Om man menar som i min rubrik ovan att ”Låprisglas är lika bra som högprisglas” är det ju så man måste uttrycka sig för att det ska bli begripligt. Man nämner dock inget om att glasen skulle vara kunna vara prisvärda. Se artikel sidan 27 lördag 17 maj 2014. Klicka på bilden för att läsa.

SP i Borås är ansvariga för testet. Men någon på DN borde gjort en språklig justering.

SP i Borås är ansvariga för testet. Men någon på DN borde gjort en språklig justering.

Billigt innebär ju att värdet av varan, tjänsten eller i det här fallet glasögonen överstiger priset. Dyrt innebär med analogt resonemang att värdet av varan, tjänsten eller i det här fallet glasögonen inte når upp till priset. Det betyder dock inte per definition att billiga glasögon är bättre rent tekniskt än dyra glasögon. Det motsatta är inte heller självklart. Dock är billigt köp alltid bättre än prisvärt köp och prisvärt köp är alltid bättre än ett dyrt köp. Se också bifogat diagram nedan.
Diagrammet täcker alla varor och tjänster från minsta lilla till hur stor som helst. Endast när värde och pris är exakt lika ligger den på prisvärdhetslinjen, 45-graderslinjen. Men i de allra flesta fall är en tjänst eller vara billig eller dyr.

Diagrammet täcker alla varor och tjänster från minsta lilla till hur stor som helst. Endast när värde och pris är exakt lika ligger den på prisvärdhetslinjen, 45-graderslinjen. Men i de allra flesta fall är en tjänst eller vara billig eller dyr.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *