Vi kastade loss kl 13.30 och gick ut i kanalen kl 13.35 2021-08-11 mot Nynäshamn.
Kanonfint väder och lätt motvind. Vi gick genom Horsfjärden. Göran njöt från sin favoritplats.
Av allt att döma var det högvatten vilket visade sig när vi gick under bron vid Yxlö. Gösstaken skrapade i med en millimeter. Men det blev ingen bestående skada. Bättre koll på högvatten i fortsättningen alltså!
I bakgrunden skymtar kranarna för att lossa och lasta container. Till hamnen kom just in ett Stena Line. Virvlarna i vattnet kändes fortfarande när vi passerade.
Vi lade till vid plats 37 kl. 18.00 mellan Y-bommar. Total distans 22,5 distansminuter på cirka 4,5 h. Hamnavgifter 240 kr. Det blev en utmärkt kväll som inleddes med vin 🍷 och jordnötter. Fina båtar hade lagt till i den mysiga hamnen.
Vi valde Rotundan för kvällens middag. Var sin pepparstek på planka, två 50 cl Bryggmästaren och därtill två 50 cl Landsort. Tillhopa 792 kr. Det bjöds dessutom på underhållning.
Hade trots omfattande checklista glömt kastrull hemma. Vi fick nöja oss med att värma vatten i kaffepetter och hälla på frystorkat kaffe i muggarna. Vidare smörgås med ost och salami samt varsin tomat.
12 augusti lämnade vi Nynäshamn kl. 10.20. .
Därefter lite krokig men trevlig gång. Bl.a. passage genom Dragets kanal. Här närmar vi oss:
Göran står på fördäck kl. 11.19 med båtshake i högsta hugg i händelse av möte eller annat strul:
Var framme vid Tottnäsbron kl. 12.30. Badade i 20 gradC i väntan på broöppning kl 13.00
Vi gick så delvis över okänt vatten med lite motvind men hittade till Trosa och lade till vid boj kl. 15.20 efter cirka 4,5 h gång. Betalade 250 kr i hamnavgifter samt traskade iväg för att inhandla en rostfri kastrull.
Här en polsk gäst, FRI från GDYNIA, som lämnar hamnen.
Trosa har ett stort utbud av restauranger. Vi satsade dock på stjärnkrogen Fina Fisken. Det var fullsatt när vi anlände strax före kl. 20. Men vi skrevs in på kölistan. Tog en 50 cl öl i baren och satte oss att vänta. 20.20 blev vi kallade till bords.
Vi beställde torskrygg och därtill husets vita vin.
Till frukost fick vi hårdkokt skivat ägg på en bädd av kaviar och grovt bröd. Det blev också juice, tomat och ytterligare smörgås till riktigt bryggkaffe.
Så bar det iväg kl 10.30 mot Södertälje på delvis en annan rutt än 2020. Efter att ha passerat Fågelö och grundet Naggen vek vi mot nordost, rundade Doftskärgrund och fortsatte NNV i Gälöfjärden upp mot Mörköfjärden och vidare mot Pålsundet. Strax före kl. 12 siktades Tullgarn i nordväst från Mörköfjärden.
12.35 gick vi under bron väster om Kasholmen. Därefter observerade vi kossor om babord.
Ängsholm spanades in från Järnafjärden och över Dåderö seglade dessutom en havsörn.
Efter Stavbofjärden och Järnafjärden anslöt vi till ordinarie farleden upp mot Södertälje. Tillfälligt fick vi sällskap med ett större fartyg som snabbt passerade Brandalsund och in i Hallsfjärden. 14.20 mötte vi Boyne från Valletta och vi skymtade den första järnvägsbron i Södertälje.
I Igelstaviken blev vi knappt omkörda av denna skapelse nära nog mitt för fjärrvärmeverket.
Strax efter passerades det tre Södra Kanalbroarna och vipps var vi framme i Maren och gästhamnen kl. 15.20 efter cirka 5 h gång. Tyvärr var gästhamnen stängd. Ingen servering, ingen toa, ingen dusch pga pågående ägarbyte.
Syrran ringde efter att ha sänt foto av Eric. Nu ville hon ha ett på mig. Göran tog denna bild.
Vi googlade på restauranger och fann flera, bara några hundra meters promenad norr ut längs vatten. Efter uppvärmning med vin och OLW Virginia drog vi mot city. Ratade dock den första och fortsatte till Cesar som har både amerikanskt och italiensk kök.
Det blev var sin pepparstek, Mariestad på 50 cl butelj och därefter glass. Till valde Göran en espresso med jag föredrog ett glas vitt.
Vi bestämde att dra tidigt nästa dag. Första slussningen är kl 8:30 in till Mälaren. Den är gratis.
I kanalen ligger lite gamla båtar/fartyg som dessa:
Först var det lugnt väder men när vi kom ut på Södra Björkfjärde i riktning VNV blåste det skapligt från sydväst och var lite krabbt. Fick några stänk över vindrutan. Den sedan nya rutten i sydlig och västlig riktning var utan problem. Fångade en boj och knöt fast vid plats 11 klockan 12.30 efter cirka 4 timmars gång.
Eftersom det var mulet och det var många timmar till nästa avgång valde vi till el för 50 kr förutom hamnavgift på 200.
Jag hade rekat restauranger en månad tidigare på hemväg från Örebro. Vi knallade runt för att boka kvällens middag. Ett attraktivt alternativ var H Bistro – ”Han på hörnet” med en fin trädgård. Där var fullbokat. Vi provade sedan Alba, strax intill Circle K. Där var också fullt. Rakstugan som serverar tapas framstod inte så lockande. Således lommade vi tillbaka till hamnen och till Värdshuset som ligger strax intill. Dit var vi välkomna, men först efter kl. 20. Okej!
Ett alternativ dök upp, Slottspaviljongen. Men nu hade vi bokat.
Vi hankade oss fram med vin och jordnötter tills det var dax. Valet föll på fisk- och skaldjursgryta och därtill delade vi en flaska husets vita. Därefter glass med jordgubbar.
Vi kom iväg kl. 9.00 den 15 augusti. Det var byig vind och mer moln än blå himmel. Siktet var ställt mot Stockholm och Wasahamnen. Vi fick mestadels medvind eller snett bakifrån. Vid 1700 rpm nosade vi på 6 knop men låg mest strax under.
12.55 mötte vi Ejdern.
14.15 var det dax för Prins Carl Philip.
Strax efter hade vi att vika av mot Årstaviken och Hammarbyslussen.
Spännande byggnader i hamnkvarteren …
… och roliga flytetyg som M/S Molly.
Vi var framme vid vid slussen kl 14.30 där vi fick sällskap av polisen. Slussningen kostade 260 kr. För att slippa ”snuten” gick vi en halv knop långsammare, här i Hammarbyleden kl. 15.
Vädret verkade försämras på samtliga tänkta destinationer med stöd av fyra appar. Vi valde bort Wasahamnen och gick mot Saltsjöbaden.
Blockhusudden passerades, därefter Skurusundet, Fisksätra, Baggensstäket …
… och så ut i Baggensfjärden.
16.50 var vi mitt för Saltsjöbaden men vi valde att fortsätta hem till Dalarö där vi landade två timmar senare. Totalt cirka 9,5 h gång denna sista dag.
När jag några dagar senare fyllt upp tankarna gick det i 104 liter diesel. Med facit i hand har det gått åt cirka 4 liter diesel per landmil. Hela resan var ganska precis 26 mil. Är ju fortfarande lite landkrabba. Vi kan också säga 0,75-0,80 liter per distansminut.
Efter att ha burit in det viktigaste gick vi till Restaurang Ankaret för deras utmärkta hamburgare och var sin 50 cl IPA. Med en gnutta dricks blev det 575 kr.
Tack Göran för bra gastning och trevligt sällskap.