Golf – El Rompido – del 1

By | december 18, 2017

Min syssling Göran och jag beslutade att prova Long Stay men en lite kortare variant, två veckor, till att börja med. Valet föll på Golf Plaisirs alternativ i Spanien nära sydkusten och den Portugisiska gränsen. På utresan sprang vi på Arlanda ihop med Stefan, en tidigare arbetskamrat, som hade en tidigare flight. En bira fick räcka medan Göran valde chicken wings alltmedan jag var trygg med en burgare.

Bilden nedan är från ett vykort och vetter mot ost. I förgrunden lägenhetshotellet med oregelbunden pool söder om. Strax bortom ligger själva hotellet med huvudbyggnad, bar och restaurang. Knappt synligt bakom hotellet kan man skönja golfklubbens byggnad, längre bort våtmarken och där bortom byn.

Patric hämtade oss vid Faro flygplats samt informerade om golfbanan och vår tillfälliga värd, Johan,pensionerad flygkapten. Infarten till hotellet skyltar med fem stjärnor …

…medan lägenhetshotellet får nöja sig med fyra. Vi hade var sitt rum med dubbelsäng och var sitt bad/duschrum med toalett. Vi delade vardagsrum med matbord och soffgrupp med TV samt balkong/terrass. I pentryt fanns matlagningsattiraljer som dock inte kom till användning. Men vi nyttjade flitigt rymlig kyl och frys.

Vi anlände lördag kväll och efter installation tog vi var sin förträfflig hamburgare med öl i baren. Tidigt nästa morgon startade vi på norra banan tillsammans med Kajsa och Lars. Först dock efter att ha grundat med rejäl buffé- och hotellfrukost med juice och kaffe.

Det är cirka tio minuters promenad från klubbhuset till tee 1 på norra. Här finns också ett mindre övningsfält.

Den norra banan går runt en mindre sjö medan den södra slingrar sig i närheten av hotellkomplexet samt rundar en sankmark med rikt fågelliv i öster. Hål 16, ett par tre på södra, slutar nära byn El Rompido.

På första tee mötte Johan upp med scorekort och blyertspenna.

Det var verkligen strålande solsken hela första veckan. Inte ett moln på himmelen. Nedan laddar Lars för inspel under överinseende av Kajsa.

Efter avslutad runda blev det daglig bira på klubben. Första dagen delade vi en club sandwich. Sedan fortsatte vi med svalkande dopp. På grund av kalla nätter med utstrålning till Universum höll sig temperaturen i poolen runt 14-15 grader så det blev inga långvariga badorgier. Men eftermiddagssolen värmde förträffligt.

Första kvällen hälsades vi välkomna av våra förträffliga värdar, Patric och Johan. Det bjöds champagne eller dess like men också alkoholfritt.

Patric informerade om kommande tilldragelser som utflykt till angränsande golfbana, till middag i byn, quiz med såväl veckogäster som long stay samt mästerskapstävlingar baserade på poängbogey och lagtävling i irländsk rumble. Patric, som har litet +hcp erbjöd också putsning av vår teknik mot betalning, vilket lät prisvärt.

Sedan blev det middagsbuffé i matsalen vid namn Binidali. denna betalades med förköpt vouchers. Dryck ingick inte men kunde köpas till för anständiga euro.

Det var under de första dagarna lite tjafs om vad vi skulle betala i hyra för tvåhjuliga trollies. Standard är €5 per dag. Men Patric fick ned priset till €30 för tio dagar. Fin kille! Den sjunde dagen fick jag en eldriven trolley eftersom handjagarna blivit överbokade.

Under måndagen gick jag i tvåboll med Göran på södra banan och var tillfälligt lite vilse då skyltningen var klen längs de första hålen. Vi släppte igenom en treboll som tryckte på och vilken gått sex rundor tidigare på syd.

Efter det sedvanliga eftermiddagsbadet fick Göran gå tillbaka för att hämta sin dyra dosa.

Nästa dag var det åter dags för Norte med trevliga och duktiga Kajsa och Lars.

Onsdagar är normalt lediga och vi drog till byn efter välbehövlig sovmorgon men som vanligt en rejäl frukost. På väg till byn passerar man mellan hål 7 och 8 på södra. Därefter viker man öster ut parallellt med floden. Jag passade på att filma våtmarken. Man kan skönja den högre fyren, angöring?, nere i byn och till vänster bron tillbaka från hål 17 till 18.

Göran har svårt att hålla fingrarna i styr. De här kan man nog göra vin på. Aj, aj, småtaggar också, inte bara de långa sylarna.

Vi gick hela affärsgatan samt den övre gatan med skaplig butik. Vi såg också skyltningen till den stora varuhuskedjan, Carrefour. Men mest tid tillbringade vi nere längs stranden och vid marinan.

De fina, vackra, fyrarna verkar inte ha spelat ut sin roll.

Spännande fartyg i hamnen och gott om fritidsbåtar låg förtöjda.

Det var ebb så gott som hela veckan vilket också syntes på stolparna till bryggan.

Längs den norra golfbanan finns omfattande odlingar av apelsiner. Men de fanns också här och där nere i byn. Gratis är gott!

Törsten pockade på och inför återtåget till hotellet gjorde vi stopp hos Luz De Mar, #28 på kartan ovan, för var sin välbehövlig stor stark à €3. Här spelades fantastisk bra bakgrundsmusik.

På kvällen var det samling till utflykt för gemensam middag:

Vid förbokning hade vi valt mellan fisk och kött. Göran liksom jag själv föredrog firren. Nu gjorde Jörgen entré, vilken ersatte Johan, och skjutsade oss från hotellet till Caribe II. Jörgen drack föredömligt vatten till maten.

Det serverades bröd med #1 ost och utmärkt skinka typ prosciutto? Det var fritt dricka, mest rödtjut. Som förrätt #2 fick vi vitlöksmarinerade musslor och avslutningsvis som #3 bläckfiskringar.

Jag fick svärdfisk till varmrätt.

Efter många glas vin är jag osäker på desserten. Men nog var det väl någon liten glass kan jag tänka. Fråga någon som vet. Tja, spelet gick väl lite si så där nästa dag.