Club Academica och Prima Travel i Kirchberg

Eftersom det uppkommit en diskussion beträffande resans kvalitet har jag gjort en mindre sammanställning av de fem resor jag själv varit med på. Denna lägger jag i en ny artikel: ”Alpint med Prima Travel”.

Jaha, under vecka 811 besökte vi Österrike för att trivas, äta gott och kasta oss utför pisterna. Valet föll på hotell Kirchenwirt strax intill den vackra Kyrkan.

I år deltog förutom Johan: Annika, Anita, Bengt, Björn, Cecilia B, Elizabeth, Eva, Hans F, Hans M, Ingemar, Inger, Jarl, Lars, Lena, Liliane, Liz, Madeleine, Marie, Martha, Rolf, Sten, Suzanne, Svante, Sven och Thomas.

Vi flög med Lufthansa till München, första gången för mig. Därefter följde cirka två timmars transfer till hotellet. Den här kartbilden tog jag efter en stund efter vi lämnat flygplatsen.

Hotellet var beläget strax intill kyrkan mitt i byn och från mitt rum och balkong hade jag utsikt över kyrkogården.

Efter viss tvekan var det dags att marschera till den lite mer officiella busshållplatsen, Lend, med avgång var tionde minut. Merparten av oss ämnade hyra utrustning på Gerry Sport vid kabinbanan Maierlnbahn. Jag betalade 56 euro för skidskor och 111 euro för skidor med stavar. Vidare lade jag ut 40 euro för ett praktiskt skåp att förvara mina grejor i.

Eftersom jag haft lite känning i vänster knä och i kombination med att Hans och Sven inte tänkte åka under fredagen, 16/3, var jag snabbt på plats under fredagsmorgonen för återlämning. Jag fick då tillbaka 24 euro, vilket var bussigt. Ingemar, Johan och Thomas hade inte fått plats på vårt hotell och bodde strax till vänster i bild på Hotel Metzgerwirt. Här är vi ungefär halvvägs till busshållplatsen.

Det gick smidigt att få ut grejorna efter man fyllt i en blankett med personliga uppgifter. Skåpet, vilket öppnades elektroniskt, kopplades till liftkortet, vilket var det enda man behövde hålla reda på.

Kabinen (E1) var sexsitsig och tog cirka tio minuter upp. Sedan åkte vi en kort snutt på blå 26 ned till E2 som ledde upp till restaurang Sonnenrast. Pistkartan är som vanligt ett delvis obegripligt mysterium i vissa delar. Beklagligt att man inte gör en riktig karta sedd uppifrån med ekvidistanslinjer/höjdkurvor så att man kan orientera sig.

Emellertid tog vi oss så småningom vidare lite längre bort i systemet. Det blev sedan lunch i Ochsalm #24. Jag fick Spagetti Bolognese för 9,30 euro och en stor bira för 4,30. Anita och Liliane valde tonfisksallad, Johan och Hans, pytt i panna alltmedan Eva och Sven förlustade sig på soppa.

Efter en stund anslöt sig några som suttit vid annat bord. Här ser vi Svante, Elizabeth, Liz, Rolf och Björn. Björn tog också denna förträffliga bild.

Eftersom vi varit något sena i starten denna första dag blev det inte så många åk. Vi drog efterhand ned för blå 25, en fallhöjd på 1000 meter. Eftermiddagskaffe fanns det utrymme för varefter vi fann för gott att avsluta dagens äventyr nederst vid Flechalmbahn. Det blev sedan buss till Maierlbahn för att låsa in utrustningen och därefter buss åter till Lend.

Efter fikat var det alltså några svängar kvar ned till bussen vid Fleckalmbahn. Vi var ganska trötta efter första dagen. Det hade varit varmt och snön var tung och trög. Vi var inte helt fria från skador. Så det blev alltså buss via byn och vidare till skåpet vid Maierlbahn. Därefter buss tillbaka till byn och hotellet.

Efter dusch och vila tog jag en stor stark inför middagen (4.10) samt beställde en flaska Laurent (25.50).

Måndag 12/3, efter ett par åk blev det fika, svart kaffe, (2.90) på Pengelstein klockan 11:05. Det var fortsatt ganska varmt men fullt åkbart i de högre regionerna. Det stora gänget råkade splittras. Johan rekommenderad mig och Madeleine, Martha, Hans och Sven att stanna för lunch medan Johan åkte vidare för att stämma av med övriga. Sedan kom Johan tillbaka. Lunchen intogs på Jagawurtzhütte (9) strax efter 12. Jag fick Frankf. Kart. Salat á 8.30 samt Gr. Bier à 4.10.

Det soliga vädret slog om och det hängde snö i skyn som blev allt mörkare. Vi valde blå 67 ned till F5 som tog oss upp till linbanan D9, Därefter blev det blå slinga ned till kabinen som fick avsluta dagens äventyr till väntande buss. Här, bilden nedan, sitter vi i D9.

Väl tillbaka i byn samlades vi några på Hotel Metzgewirt för after ski. Biran kostade 3.80 men drinkarna aningen mer. Här en glad Annika med en fransk variant: APRÈS SKI.

Typiskt käk i Österrike, förutom Wienerschnitzel. Hungrig som jag var hann jag med ett bett innan jag kom på att avbilda.

Jag hade i den tunga snön känt av lite i vänster knä, men som väl var ingen smärta. Så jag beslöt att låta dag tre 13/3 bli en vilodag.

Tisdag 13 mars: Sovmorgon, sen frukost och därefter bussen från Lend klockan 10.42 mot Kitzbühel. Resan till centrum tog 25 minuter. Jag strosade runt, kollade i butiker och tog elvakaffe i en hotellbar. Vidare inköptes bananer och blåbär för tillhopa 3.28 hos ”BILLA” vid gågatan med musikunderhållning.

Det skyltades med fint fläsk …

…och lederhosen.

Vy över gågatan med många butiker och kaféer.

Underhållare som sjöng kända country- och poplåtar.

Jag föll något senare för frestelsen att hos Würstelstand Carmela beställa en rejäl Bratwürst i bröd med stark senap för 3.50.

Onsdag 14 mars. Frukost klockan 7:30. Sven och Hans var redan till bords på sina bestämda platser. Rolf verkade också vara lite vanemänniska. Som vanligt kaffe, juice, bröd, pålägg, müsli med frukt och en skvätt mjölk. En dag beställde jag ett kokt ägg.

Nu började det bli lite av rutin i backen. Jag åkte mest med Hans, Sven, Madde och Marta. Vi körde ofta E2 upp och blå 26 ned till Ochsalm (24). Det var lagom kallt och bra snö under större delen av dagen. Lunch intogs på Sonnenrast (15). Rejält sugen drog jag till med en Wienerschnitzel med Pomme och stor stark för tillhopa 16.70. Vi åkte inte så länge men testade blå 18, C3, blå 16 och C4.

En sista bild före nedfärd med kabin för att slippa den degiga snön mot slutet av backen. Skylten pekar mot blå 36 och röd 19, nedfarter mot restauranger vid Hahnenkamm.

På onsdagskvällen 14/4 utlovades underhållning på torget i Kirchberg med Glühwein, Bier och enkel förtäring.

Var du där, på torget och after ski? Här kan du uppleva stämningen igen:

Först disco under en timme:

Sedan var det dax för Rowwen Hèze att ta över. De verkade ha många fans.

Jag stod länge utanför hotellet ett par trappsteg upp för att få tillräcklig sikt för att filma. Dock tog jag en paus för att ta en bira på det angränsande hotellet, Bechlwirt.

Torsdagen blev den sista skiddagen.

Vi passade bussen strax intill hotellet:

Vi åkte blå 26 ett par gånger och stannade sedan för fika på Schi-Alm (29).

Serveringspersonalen bar en trevlig uniform:

Fredag 16 mars tog jag åter en tur till Kitzbühel. Den här gången åkte jag direkt kabinbanan upp till Hahnenkamm och restaurang Hochkitzbühel bei Tomschy.

Det blev åter igen Wienerschnitzel med Pomme och Stiegl, stor stark.

På toaletten fanns en del roliga bilder eller konstverk:

Efter lunchen sprang jag ihop med Hans och Sven vilka hittat bord i ett angränsande lokal. Vi slog följe ned till byn. Där väntade så småningom eftermiddagsfika på Cafe Praxmair, Vorderstadt 17. Vi lullade runt en stund och tog sedan bussen från ”Volkschule” åter till ”Lend”.