Olycklig artikel i Metro 25 okt sid 16

By | oktober 27, 2018

Till Metro Motor, Linda Axelsson, Josefin Svenberg och Erik Backlund.

Varför ska vi ha besvär med att tvätta bilen varje vecka? Hur roligt är det? Det hjälper ringa då salt ändå tränger in i skrymslen och spalter.

Ni formulerar er som om vägsaltning är OK. Det är väl väsentligt bättre att kräva ett slut på saltningen.

Det har aldrig någonsin kunnat påvisas någon som helst samhällsnytta av saltningen, ej heller någon trafiksäkerhetsnytta. Det är precis tvärt om.

Praktiskt taget samtliga olyckor i vinterväglag är en konsekvens av saltningen:

1. DIREKT VÅLLANDE  då underlaget blir halare pga:
1.1. Temperaturen sjunker så fryspunkten infaller vid en oväntad lägre temperatur då den är minst väntad (till skillnad från vid cirka noll)
1.2. Då salt blandas med mycket snö som leder till ”moddhalka” eller ”slaskhalka” som kan liknas vid vattenplaning, resulterande i att styrförmågan förloras. Detta inträffade sannolikt vid Rasbo då två bussar krockades, totalförstördes, med sex döda busspassagerare som följd.
Jag har personligen upplevt båda dessa fenomen och varit nära att köra av vägen.

2. INDIREKT VÅLLANDE
2.1. Trafikanter förleds att tro att det är sommarväg och blir överraskade när halkbekämpningen misslyckats eller uteblivit.
2.2. Trafikanterna får för lite träning att köra i vinterväglag och är då sämre skickliga när snökanonen eller halkan ändå slår till.
2.3. En mörk, svart, skitig väg och smuts stjäl ljus, resulterar i sämre sikt och är mer tröttande att köra i vilket ökar risken för olycka och dessutom krock med vilda djur.

Jag brukar likna saltningen vid Hitlers gasning av judar och romer. Följande liknelse är uppenbart ostridig:

1. Ett kemiskt medel
2. På/inom ett begränsat område eller utrymme
3. Inget alternativ för målgruppen, de utsatta
4. Dödsoffer eller allvarligt skadade offer

Saltningen omfattar följande brott mot oss svenskar:

1. Anstiftan till mord, alternativt grovt vållande till annans död, vållande av kroppsskada och sannolikt invalidisering.

2. Grov allmänfarlig ödeläggelse, som i Rasbo men antagligen också i Stora Väsby med 35 bilar i krock och på Tranarpsbron med 100-talet skadade fordon och en person avrättad.

3. Grov ekonomisk svindel mot Sverige och mot det svenska folket av storleksordningen 30 miljarder per år genom sabotage av infrastruktur (broar och vägar) och realkapital (fordon m.m.) till ingen nytta. Men också spolarvätska, avfettningsmedel, tvättmedel och vatten kostar. Bilägarens tid är kanske inte heller gratis. Bussar måste också tvättas.

4. Biologisk och upplevd miljöförstöring.

5. Livskvalitetsstympning. Det blir tråkigare att leva. Jag föredrar en ren och vit vinter framför en smutsig och svart. Man blir lätt deprimerad.

6. Hets mot folkgrupp. Dvs hets mot alla som mår dåligt av vägsalt och av allt som redovisats ovan. Hets mot alla friska och intelligenta medborgare som VET att saltningen är ABSOLUT FEL, som vet att saltningen är ett brott, inte en metod.

Det är min förhoppning att ni på Metro gör omtag och istället motarbetar saltningen. Jag som kört cirka 150 tusen mil i alla sorters väglag, jag som protesterat mot vägsalt sedan januari 1970, står gärna till tjänst för en god sak.

Den som tror på vägsalt, tror förmodligen också på LOBOTOMI. Det är ungefär lika intelligent.

Den enda framkomliga vägen, avseende trafiksäkerhet i vinterväglag, är att lagstifta mot vägsaltning.

Man kan ju aldrig garantera effektiv halkbekämpning. IMPOSSIBILIUM NULLA OBLIGATIO EST!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *