Golf i Maspalomas

By | december 6, 2021

Deltagare under vecka 48 var Anna-Lisa, Annika, Björn, Jan, Lennart, Robert, Thomas, jag själv och proffsen Borken & Rikard.

Det var nästan en chock att bli tvungen att bära munskydd på hela resan och vistelsen. Man fick alltså inte kliva på planet utan skydd. Här ser vi t.ex. personalen på planet. Pursern till höger.

Transfer till hotellet tog cirka 25 minuter. Här syns området med Baobab Resort.

Det visade sig vara ett imponerande hotell med mycket vatten och grönska samt 677 rum och flera restauranger.

Efter incheckning och dusch var det snart dax för middag. Eftersom vi var endast tio deltagare från HaningeStrand passade det exakt med ett stort rung bord för 10 personer.

Söndag morgon, efter bufféfrukost blev det taxi från hotellet till ”LOPESAN”. Delade med Borken, Rikard och Robert. Det kostade bara 5 á 6 euro inklusive fyra golfbagar. Banan ligger en aning högt med utsikt över Atlanten.

Utbildningen pågick under två timmar varje förmiddag klockan 09.30-11.30. Därefter hade vi lunch till kl 13.00 då första bollen gick ut. Borken satte ut en mängd övningar med stöd av peggar.

Efter puttning med Borken blev det sving med Rikard. Här ser vi Robert i full fart. Lennart närmast till höger byter klubba.

Så var det dags för lunch. Jag valde en lasagne och stor öl. Annars blev det pizza och sista dagen Cesarsallad med kyckling. Janne och Annika närmast väntar på att bli serverade.

Klockan 13 samlades vi hos startern som tog emot kvittenser på att vi var betalande spelare. Vi hade ju checkat in på morgonen genom att betala för trolley eller golfbil (cart). Ville man inte hyra någon av dessa fick man ändå ett kvitto att visa upp och lämna över till startern. På displayen stod att läsa att det var 24 gradC.

Här är vi vid förmodligen banans lättaste hål. Man skulle visserligen slå över vatten. Men det var knappt 50 m från kortaste tee. Här blev det par eller på sin höjd bogey. Borken och Thomas i förgrunden.

Efter att ha dragit ”trolley” för 7 euro per dag (72 SEK) provade jag att bära. Har ju en lätt Izzo med endast åtta klubbor. Här står den i morgonsol cirka kl 09.00.

Efter tre dagars spel var vi framme vid spellediga onsdag. Har föreslagit till Golf Plaisirs platschef Martin att man ska inleda med två speldagar, ledigt tisdag samt avsluta med tre speldagar. Det blev lite sovmorgon på onsdagen. Efter frukost promenad till området vid Atlanten. Här ett populärt stråk som leder till en badstrand lägre öster ut. En imponerande fyr som förmedlar nostalgisk belysning nattetid.

Här den imponerande fyren på närmare håll.

Väl där på sydsidan av Gran Canaria fick jag för mig att kolla funktionen av mitt navigeringshjälpmedel Seapilote samt gjorde en skärmdump. Tämligen djupt vatten runt Gran Canaria samt anvisningar för de tunga sjötransporterna. Lite grundare runt t.ex. Terneriffa.

Maspalomas pajas, eller byfåne som vi också säger på hemmaplan, gjorde sig hörd. Han spred väl mer oväsen än musik, i mitt tycke.

Må vara att hotellets middagsbuffe ingick också på vår lediga dag. Men Rikard hade informerat om ”hål nitton”. Jag tyckte det lät intressant som alternativ till buffén som började bli lite enahanda.

Jag började med stor stark samt beställde räkor frästa i olivolja och rikligt med vitlök. Mer öl och en irländsk kötträtt med potatis och tillbehör.

Varje kväll erbjuds live-underhållning. Fick uppleva åtskilliga kända populära låtar från de senaste decennierna.

Bra underhållning! Spelades många bra kända populära låtar.

Mot slutet av veckan var det dags för en samlingsbild.

Eftersom jag testat golfbil, ville jag ge den ytterligare chans.