Kryssning med Göran i perfekt väder

By | september 11, 2019

Min syssling kom på besök och hade sovsäcken med sig. Vi skulle ut med min Storö I. Enligt loggboken drog vi från Dalarö kl. 11.20 måndagen 26 augusti. Vädret var perfekt. Färden gick norr ut till Baggensfjärden och därefter öster ut mot Bullandö. 10 min stopp kl 15.15 för bad. Knöt fast mellan Y-bommar kl. 16.

Slappade lite och tullade på vin och OLW Virginia. Sedan äntrade vi krogen. Här sitter Göran i den sköna solnedgången kl 19.22.

Vi föll för toast Skagen till förrätt och strömming med potatismos och tillbehör som varmrätt.

Frukost kl 8.50. Vi fick rågkusar med salami och ost, tomat samt rejält med svart kaffe.

Efter diverse toa-bestyr var det dags att lätta kl 11.

Vi gick nu mot Saltsjöbaden.

Kort stopp i Strömma för tankning. Fyllde upp med 25 l i styrbords och 23 l i babords tank.

Det blev ånyo bad i nästan spegelblankt vatten innan vi gick ut i Baggensfjärden. Väl framme kl. 14.40 fick vi gästplats nr 15 för 200 kr. Här var det alltså fortfarande bemannat.  Vi slappade i det fantastiska  vädret. Holmen Bar och Kök är en mycket populär restaurang. Göran tyckte att kl 19 var lagom tid men det började se fullt ut kl 18.30 så vi gick dit lite tidigare.

Fick vänta en dryg halvtimme och njöt av var sin 40  cl IPA. Noterade Patrik ”Bjärred” Anderssons närvaro som gäst.

Vi valde kantarelltoast till förrätt och hamburgare som huvudrätt vilka sköljdes ned med 50 cl Eriksberg.

Kors vad man sover gott till klucket mot båt och brygga gungad och vaggad av lagom stora vågor.

Åter en fantastisk morgon. Vi gick en sväng i marinan och bort till hotellet. Kollade in ett par bautastora segelbåtar. Lättade från Saltis kl. 10.15.

På väg tillbaka hade vi nu gott om tid så vi bestämde att runda Smådalarö samt gå in till Smådalarö Gård för lunch.

Här ligger man företrädesvis vid boj som vi knöt fast vid kl 12.30.

Det blev fläsksida med rödbetor, lök, sås och potatis samt lättöl och kaffe.

Kl. 14.15 lämnade vi för hemfärd söder om Dalarö.

Jag kom oxå med på bild: