Kryssning i augusti 2020

By | augusti 29, 2020

Vi styrde mot Nynäshamn som första mål och gästhamn. Vädret var som vanligt förträffligt med Göran. Vårt val, en färd inomskärgårds väster om Muskö betydde alltså passage genom Horsfjärden i vilken följande kom smygande.

Hemmahamnen hade lämnats 20/8 kl 12.40 och vi knöt fast vid Y-bom på plats 71. Hamnavgift 240 kr erlades. Det blev fisk på restaurang Kroken! Torskrygg är nästan aldrig fel. Göran såg nöjd ut och bekostade första middagen med 800 kr. Därefter höll jag med extra öl i baren. Här Göran på sin favoritplats i aktersoffan.

Vädret höll i sig. Vi lättade kl 9:30 mot nästa mål, Södertälje. Dragets kanal passerades kl 10.15 och Abborrströmmen en knapp timme senare. Vi nådde Tottnäsbron kl 11.20 och la till vid boj. Det blev bad i väntan på broöppning kl 12.

De två Vetus dieslarna på vardera 41 hk låter jag normalt arbeta vid 1600 rpm motsvarande cirka 5,4 knop (10 km/h). Sålunda passerade vi Flundregrund i Himmerfjärden kl 14.30.

Jag hade fått för mig att gästhamnen låg i Mälaren, vilket misstag resulterade i två extra onödiga slussningar och en dryg timmes försening till Södertäljes gästhamn i Maren, där vi lade till 17.30. Gästhamnsavgiften blev 250 kr. Jag passade på att boka bord inför kvällens underhållning.

Eftersom det var fredag med underhållning erbjöds grilltallrik. Göran valde oxfilé medan jag föredrog lax, båda med bakad potatis och rikligt med tillbehör. Därutöver beställdes extra öl. ”Paketet” betingade 736 kr.

Dumt nog kunde jag inte hålla mig. Tog en första tugga innan jag kom på att fotografera delikatesstalriken.

Efter toa och dusch lämnade vi Södertälje 11.25 för slussning 11.35-11.43. Här är gästhamnens restaurang, uteservering samt dusch och toaletter.

Så styrde vi mot Strängnäs. Bron vid Stallarholmen har fri höjd till 3.20 meter, alltså inget problem, medan Tosteröbrons höjd är endast 2.80. Alltså hade vi att invänta öppning kl. 16.10 som vi tajmade med knappt 5 minuters marginal. Vi gjorde fast på plats 15 kl. 16.20. Gästhamnsavgift = 300 kr vilken inkluderar el. Så vi passade på att underhållsladda. Här några andra gäster vid boj i den trivsamma hamnen.

Vi var sugna på pizza men den grekiska restaurangen i hamnen var rikligt förbokad och fullsatt vid kl 19. Vi strosade vidare och fann Brasseri Oskar Eriksson på Storgatan 26. Fin lokal och en hel dela att välja på. Vi beställde in två 50 cl Eriksberg samt stora fina gröna oliver till att börja med. Sedan blev det fläskschnitzel med potatispuré och gröna ärtor, lika bra som pizza, samt ytterligare Eriksberg. 744 kr erlades av Göran.

Gjorde loss 10.45 och lade oss beredda inför öppningen kl 11.10. Vi låg en bit ifrån och avvaktade då bron plötsligt öppnades 11.05. Drog på till 2000 rpm och passerade 11.08. Fortsatt färd vid 1600 rpm medförde att vi passerade Stallarholmsbron exakt en timme senare. Strax efter ett kort stopp för Göran att bada som alternativ till morgonens uteblivna dusch. Därefter kontinuerlig gång till Hammarbyslussen som nåddes 17.40. Vi fick dock vänta till kl. 18 för slussning. Vi anmodades hålla fast på babordssidan för att där också betala 250 kr för slussning ut till saltsjön. Fint sällskap i slussen var bl.a. en Hacker Craft. Vi gick jämsides en stund varefter mahogny-racern drog ifrån strax före Danviksbron.

Vi förtöjde i Wasa-hamnen kl 18.30. Hamnavgiften blev 350+50 för el. Nu var det plötsligt lite blåsigt och molnigt. Sedan följde promenad mot Djurgårdsbron. Cafét var dock stängt men på andra sidan bron var det full aktivitet på Strandbryggan, Strandvägen 27.

Kul tänkte jag som inte varit där tidigare. Jag gillar lammracks medan Göran valde entrecote, trots min varning. Den erbjöd mycket riktigt motstånd och Göran var inte helt nöjd. Vi svarade med att inte ge dricks samt informerade personalen. Till dracks i huvudsak Mariestad från fat. Paketet gick på 957 kr.

På vår brygga sprang jag ihop med Peter Magnusson som låg där med familj och ”sjöjeep” en fin Targa.

Ja, så drog vi kl. 10.20 vidare mot Djurgårdsbron samt fortsatte genom Djurgårdsbrunnskanalen. Här ligger också Roddarföreningens lokal där jag var på kräftskiva 2015 anordnad av Marianne Brohäll.

Vi tuffade vidare genom kanalen och passerade tre gångbroar. Det var nog knappt 10 cm marginal mellan topplanternan och den lägsta bron.

Den fortsatta färden gick via Fjäderholmarna, Skurusundet och Baggensstäket till Baggensfjärden och till slut Hotellviken i Saltsjöbaden, där vi lade fast kl. 12.50. Hamnavgiften blev 330 kr.

Det gick inte att förboka bord på Holmen Kök o Bar för färre än 8 pers. Så det var bara att komma i tid (före 19.00) så skulle det inte vara något problem. Vi infann oss 18.45 och inledde med var sin halv Skagen och 50 cl Mariestad. Därefter blev det Cheeseburgare och Mariestad. Förtäringen avslutades med glasskulor och kaffe.

6:e dagen på sjön kändes det okej att dra hem till Dalarö. Vi lättade kl. 11.20. Ingen stress, bara cirka två timmars gång. men Göran tyckte vi kunde hitta på något. Okej! Vi gick istället först nordost i Baggensfjärden, sedan öster ut till Lagnöströmmen, därefter OSO genom Skenoraströmmen. Vi såg dock inte till Starrings motortorpedbåt vid ”Skepparn”.

Så ut i Nämdöfjärden! Vi passerade Malmögrund och fortsatte i SSV mot Kofotsgrundet. Det blåste sydligt så vi fick lite sidsjö, men Medusan går stadigt. Därefter mer VSV förbi Grönö mot Stendörren, runt Kattskallen samt söder om Munken och Dalarö via Askfatshamnen hemmahamn kl 16.

Tack Göran för utmärkt sällskap och gastande!

Väl hemma på Dalarö blev det äntligen pizza.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *